برطرف کردن صدای چیلر | رفع صدای اضافی این دستگاه با چند راهکار ساده

  1. خانه
  2. مقاله ها
  3. تعمیرات چیلر
  4. برطرف کردن صدای چیلر | رفع صدای اضافی این دستگاه با چند راهکار ساده

برطرف کردن صدای چیلر نیاز به بررسی دقیق دارد

چیلر یک دستگاه ترمودینامیکی است که در برخی مواقع ممکن است صدای زیاد و آزاردهنده‌ای از خود تولید کند. صدای اضافی چیلر می‌تواند بنا به دلایل مختلفی از جمله صدای کندانسور، کمپرسور و فن باشد. اما در مواقعی تمام این بخش‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند و این صدا، هیچ صدای اضافه‌ای نیست. در این صورت، باید به سراغ راهکارهایی برای عایق کردن چیلر و کاهش صدای آن بروید. در این مطلب با راهکارهای برطرف کردن صدای چیلر آشنا می‌شویم. در صورت نیاز به تعمیرات چیلر با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دستگاه چیلر چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

چیلر یک ماشین ترمودینامیکی است که گرما را از جریان سیال یا همان مبرد دفع می‌کند. از همین جریان برای خنک‌کاری آب داخل چیلر هم استفاده می‌شود. چیلر بیشتر در ساختمان‌های بزرگ و کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

رفع صدای اضافی چیلر

راهکارهای موثر برای برطرف کردن صدای چیلر

در مواقعی صدای زیاد چیلر می‌تواند به دلیل وجود یک نقص فنی ساده یا پیچیده باشد. در هر صورت شما باید ابتدا منبع صدای زیاد چیلر را پیدا کنید. کندانسور، کمپرسور و فن سه بخش مهم در چیلر هستند که در صورت خرابی می‌توانند باعث بروز صدای اضافی شوند.

رفع صدایی که از سمت کندانسورها می‌آید

اگر صدای زیاد چیلر شما شبیه به صدای حرکت هوا است، احتمالا باید کندانسورهای آن را بررسی کنید. چرا که صدای حرکت هوا مربوط به زمانی می‌شود که دستگاه تهویه مطبوع حجم زیادی از هوا را با کمک کندانسور از مبدل حرارتی عبور می‌دهد. زمانی که این سرعت عبور هوا کمتر از حد معمول باشد، هوا داخل لوله‌ها دچار تلاطم می‌شود و در نتیجه، چیلر شما صدای اضافی و زیادی را از خود تولید می‌کند. به زبان ساده‌تر، حرکت هوا از بین پره‌های کندانسور باعث ایجاد صدا می‌شود. در این صورت با کمک لوازمی مانند صدا خفه‌کن می‌توانید این صدا را تا حد زیادی کاهش دهید.

رفع صدای اضافی کار کردن کمپرسورها

اگر تشخیص دادید که صدای زیاد چیلر شما از سمت کمپرسورها است، باید بگوییم که این صدا معمولا ارتعاشات ضربانی است که به کل سیستم بدنه وارد می‌شود. برای رفع و کاهش این مشکل دو روش وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جداسازی ارتعاش‌ها با کمک لوازم مخصوص و میرایی ارتعاش اشاره کرد.

برای اینکه دقیقا متوجه شوید صدای اضافی کار کردن کمپرسور مربوط به کدام بخش و قطعه از آن است، باید از ابزار مخصوص برای تشخیص صدا استفاده کنید. با این حال بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که شکستگی بست‌های لوله‌ها می‌تواند گاهی منجر به ایجاد صدای اضافی در چیلر شود. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم بررسی این مورد را به یک تعمیرکار متخصص در این زمینه بسپارید.

برطرف کردن صدای اضافی فن‌های چیلر

در مواقعی صدای زیاد چیلر می‌تواند از سمت فن‌ها باشد. در این صورت، باید بررسی کنید که علت اصلی بروز این مشکل چیست. به صورت کلی، فن‌ها از خود صدایی تولید می‌کنند، اما این صدا فرکانس پایینی دارد و نباید چندان آزاردهنده باشد. اما اگر تصور می‌کنید که این صدا نسبت به قبل بیشتر شده است، احتمالا باید فن‌های چیلر خود را سرویس کنید. چرا که ممکن است در اثر فشار باد زیاد یا استهلاک طبیعی، بست‌های فن‌ها شل شده باشند یا یکی از موتورها نیم‌سوز شده باشد.

برطرف کردن صدای اضافی فن های چیلر

برخی راهکارها برای کاهش صدای چیلر

در صورتی که همه‌چیز در چیلر شما عادی به نظر می‌رسد و صدایی که از این دستگاه می‌شنوید، صدای طبیعی آن است و می‌خواهید این صدا را کاهش دهید، راهکارهایی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان صدای چیلر را تا حد زیادی کاهش داد.

استفاده از پنل‌های فلزی دوجداره

یکی از راهکارها برای برطرف کردن صدای چیلر، استفاده از پنل‌های فلزی دوجداره جذب صدا و دیوار حائل است. استفاده از این پنل‌ها باعث می‌شود که ارتعاشاتی که چیلر دارد، به دیواره‌های ساختمان و زمین وارد نشود و در نتیجه، صدای آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

استفاده از سیستم‌های دیوار حائل می‌تواند یک راه حل مناسب برای برطرف کردن صدای چیلر باشد. این روش مهندسی‌شده با کمک پنل‌های آکوستیک خود به آسانی در پشت چیلر نصب می‌شود و صدا را به خوبی به خود جذب می‌کند.

استفاده از پنل‌های آکوستیک فلزی سوراخ‌دار برای برطرف کردن صدای چیلر

از جمله دیگر راهکارها برای برطرف کردن صدای چیلر می‌توان به پنل‌های آکوستیک فلزی سوراخ‌دار اشاره کرد. این پنل‌ها می‌توانند به عنوان یک راهکار مقاومت و قابل استفاده برای بلندمدت شناخته شوند که می‌توانند صدای چیلرهایی که در محیط‌های باز مانند پشت بام نصب شده‌اند را تا حد زیادی کاهش دهند. لازم به ذکر است که این پنل‌ها به دیوارها، سقف‌ها و سطوح مختلف متصل می‌شوند.

نکته‌ای که درباره پنل‌های سوراخ‌دار وجود دارد این است که این پنل‌ها می‌توانند در عین اینکه به عنوان یک جاذب صدا استفاده می‌شوند، برای ساختن دیوارهای بتنی و سیمانی هم از آن‌ها استفاده کنید. ساخت چنین دیوارهایی باعث کاهش صدای محسوس چیلر می‌شود.

روش‌های آکوستیک؛ راهکاری برای برطرف کردن صدای چیلر

در بازار نوعی روکش وجود دارد که می‌تواند صدا را به خوبی به خود جذب کند. این روکش‌ها که به آن‌ها روکش آکوستیک یا ضد صدا هم گفته می‌شود، معمولا از متریال کامپوزیت ساخته می‌شوند و بازتاب صدای چیلر را به خود جذب می‌کند. در عین بازدهی مناسب، این روکش‌ها نسبت به پنل‌های دیگر از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند و تحت تاثیر رطوبت، گردوغبار، کثیفی، روغن و مواد شیمیایی قرار نمی‌گیرند.

کاهش صدای چیلر

دماسایت؛ بهترین مرجع برای تعمیر انواع چیلر

در صورتی که چیلر شما صدای زیادی را از خود تولید می‌کند، این احتمال وجود دارد که یکی از بخش‌های داخلی آن لق شده یا آسیب دیده باشد. با این حال، در برخی مواقع ممکن است چیلر هیچ مشکلی نداشته باشد؛ در این صورت می‌توانید با کمک پنل‌های مخصوص، صدای آن را کاهش دهید. دماسایت به عنوان یکی از بهترین مراکز تعمیر سیستم‌های برودتی و حرارتی می‌تواند مشکل شما را از بابت تعمیر و برطرف کردن صدای چیلر به خوبی رفع کند. برای این منظور، تنها کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قیمت داکت اسپلیت

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
فهرست