تعمیر کمپرسور سردخانه چه هنگام ضروری است | آشنایی با خدمات مرکز دماسایت

  1. خانه
  2. مقاله ها
  3. سایر مقاله ها
  4. تعمیر کمپرسور سردخانه چه هنگام ضروری است | آشنایی با خدمات مرکز دماسایت

کمپرسور سردخانه؛ ضروری برای ادامه فعالیت واحدهای تجاری

تعمیر کمپرسور سردخانه | امروزه بعضی از کسب و کارها برای ادامه حیات خود نیاز به ایجاد برودت دارند. سردخانه مکانی است که این برودت را برای این دسته از کسب و کارها فراهم می‌کند. در قلب مدار برودتی سردخانه، کمپرسور آن قرار دارد. در حقیقت این کمپرسور است که گاز سردکننده را که به اصطلاح مبرد نامیده می‌شود، در تمام مدار سیکل سرمایشی سردخانه می‌چرخاند. اگر کمپرسور دچار خرابی و یا ایراد شود، در عملکرد آن اخلال ایجاد شده و کل سردخانه با مشکل مواجه می‌شود. از آنجایی که از سردخانه معمولا برای نگهداری اقلام فاسدشدنی استفاده می‌شود، می‌بایست به سرعت به سراغ خدمات تعمیر سردخانه و کمپرسور آن رفت. در ادامه شما را با انواع ایراداتی که کمپرسورها با آن مواجه شده و همچنین یک مرکز معتبر برای تعمیر ‌کمپرسور سردخانه آشنا می‌کنیم.

انواع کمپرسورهای سردخانه را بشناسید

کمپرسور را می‌توان را مرکز اصلی یک سردخانه دانست. معنای واژه کمپرسور، فشرده‌کننده است. در حقیقت این قطعه با تراکم دادن به گازی که نقش مبرد را در سیستم سردخانه دارد، باعث به چرخش درآمدن آن در کل سیستم سرمایشی یک سردخانه می‌شود. در نتیجه این فرآیند، سردخانه در دمای مورد نظر (گاهی زیر صفر و گاهی بالای صفر بسته به نوع سردخانه) به طور ثابت باقی می‌ماند.

سرویس و نگهداری کمپرسور سردخانهکمپرسورهای سردخانه را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار داد. یکی از معیارهای اصلی در این باره، تک‌مرحله‌ای بودن و یا دو مرحله‌ای بودن است. کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای معمولا در سردخانه‌های کوچک استفاده می‌شود. در این نوع کمپرسورها مبرد پس از خروج از کمپرسور، به کندانسور فرستاده می‌شود تا دمای آن کاهش پیدا کند. در کمپرسورهای چند مرحله‌ای اما روال کار بدین صورت نیست. طرز کار این دسته از کمپرسورها به این شکل است که در هر مرحله از فشرده‌سازی درون کمپرسور، مقداری از گرمای سیال گرفته می‌شود. بدین ترتیب کاهش گرمای سیال طی دو یا چندمرحله خواهد بود. ازین نوع کمپرسورها در سردخانه‌های بزرگ و همچنین سردخانه‌های با دمای زیر صفر استفاده می‌شود. یک تقسیم‌بندی مهم دیگر کمپرسورها، بر اساس شیوه طراحی آن‌ها است. در ادامه اصلی‌ترین انواع کمپرسورها را بر اساس این معیار معرفی می‌کنیم.

کمپرسورهای سیلندری پیستونی

این کمپرسورها که به عنوان کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی نیز شناخته می‌شوند، متداول‌ترین نوع کمپرسورها هستند. از این کمپرسورها در انواع سردخانه‌ها استفاده می‌شود. دلیل متداول بودن استفاده از این کمپرسورها، ظرفیت‌های سرمایشی متنوع آن‌ها است. پیستون‌های رفت‌وبرگشتی وظیفه فشرده‌سازی مبرد را در این کمپرسورها بر عهده دارند. بسته به ظرفیت، در این کمپرسورها یک یا چند محفظه پیستون وجود دارد. خدمات تعمیر کمپرسور سردخانه از این نوع نیز معمولا متداول‌تر است.

کمپرسور اسکرال و اسکرو

با وجود اینکه کمپرسورهای پیستونی متداول‌ترین نوع کمپرسورها هستند، جایگزین‌هایی نیز برای آن‌ها مطرح شده است. از جمله این جایگزین‌ها، کمپرسورهای اسکرال هستند. در این کمپرسورها برای فشرده‎سازی سیالی که نقش سردکننده را بر عهده دارد، از دو مارپیچ استفاده می‌شود. مارپیچ بالایی در این کمپرسورها ثابت بوده و گردش مارپیچ پایینی باعث فشرده‌‌ساز مبرد می‌شود. این دسته از کمپرسورها سه مزیت اصلی دارند:

  • به حداقل رسیدن میزان اتلاف انرژی
  • بازده عملکرد موتور در حد آیده‌ال
  • طول عمر بالای قطعات

تعمیرات کمپرسور سردخانه

کمپرسورهای اسکرو نیز مشابه کمپرسورهای اسکرال از مارپیچ‌گردان استفاده می‌کنند. تفاوت آن‌ها با کمپرسورهای اسکرال تنها در این است که در این کمپرسورها، دو رِزوه مارپیچ گردان برای فشرده‌سازی سیال استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیتی که این نوع از کمپرسورها نسبت به کمپرسورهای دیگر دارند، مصرف بسیار پایین انرژی الکتریکی توسط آن‌ها است. از این نظر استفاده از این کمپرسورها به صرفه است. حال با این مقدمه برای آشنایی با انواع کمپرسورها، به سراغ تعمیر کمپرسور سردخانه می‌رویم.

نشانه‌های اینکه می‌بایست به فکر تعمیر کمپرسور سردخانه باشید

هر وسیله الکترونیکی که در محیط اطراف خود می‌بینیم، در صورت خراب شدن، نشانه‌هایی بروز می‌دهد. توجه به این نشانه‌ها، می‌تواند به ما نشان دهد که وقت تعمیر آن وسیله فرا رسیده است. گاهی بی‌توجهی به این نشانه‌ها، خود می‌تواند باعث خرابی‌های بیشتر شود.

کمپرسور سردخانه نیز شامل همین قاعده می‌شود. گاهی مشکل این قطعه، چندان حاد نبوده و در نتیجه تعمیر کمپرسور سردخانه به کار زیادی نیاز ندارد. با این حال گاهی نیز ممکن است مشکل حاد باشد و نیاز به تعمیرات سنگین‌تر و پیچیده‌تری باشد. با این حال نباید فراموش کرد که به طور کلی، تعمیر کمپرسور سردخانه یک کار تخصصی است که برای انجام آن می‌بایست به متخصصین مربوطه مراجعه کرد. اصلی‌ترین نشانه‌هایی که بر اساس آن‌ها می‌توان حدس زد کمپرسور دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر کمپرسور سردخانه دارید عبارت هستند از:

  • کار نکردن کمپرسور
  • خاموش شدن کمپرسور پس از مدتی کوتاه
  • کاهش نیافتن دمای سردخانه به میزان دلخواه
  • افزایش سروصدای سیستم
  • بالا بودن فشار مکش

تعمیر کمپرسور سردخانه به سبب چه ایراداتی است

حال که با نشانه‌های خرابی کمپرسور سردخانه آشنا شدیم، نوبت به آشنایی با دلایل خرابی کمپرسور می‌رسد. آشنایی با این دلایل می‌تواند کمک کند که با سرویس‌کاری مرتب و رعایت نکات دیگر، تا حد امکان از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید و نیاز به تعمیر کمپرسور سردخانه پیدا نکنید.

استهلاک کمپرسور

هر وسیله‌ای دارای عمر مفیدی است. کمپرسورهای سردخانه‌ای نیز شامل این قاعده می‌شوند. با توجه به اینکه معمولا این کمپرسورها به طور مدام روشن می‌مانند، طبیعی است که پس از مدتی استهلاک به آن‌ها آسیب وارد کند. صدالبته محافظت از کمپرسور در مقابل نوسانات برق و برخی دیگر از عوامل، می‌تواند به افزایش طول عمر مفید کمپرسور کمک کرده و مانع از نیاز به تعمیر کمپرسور سردخانه شود.

کمپرسور سردخانهافزایش دمای بیش از حد کمپرسور

در هنگام کار کمپرسورها، گرما تولید می‌شود. این گرما اگر در محدوده استانداردی باقی بماند، برای کمپرسور مشکلی ایجاد نمی‌کند. بدین منظور نیز شرکت‌های سازنده کمپرسورها، کمپرسورها را به نحوی طراحی می‌کنند که تا حدی در مقابل گرما مقاوم باشند. سیستم‌های تهویه نیز به خنک ماندن کمپرسورها کمک می‌کنند تا بدین ترتیب در عملکرد آن‌ها خلل و اشکالی ایجاد نشود.

با این حال گاهی به هر دلیل سیستم‌های تهویه کمپرسورها مشکل پیدا می‌کنند. اشکال در سیستم تهویه کمپرسورها به سرعت می‌تواند موجب گرم شدن بیش از حد آن‌ها شود. همچنین گاهی در نصب کمپرسور نیز نکات لازم در این باره رعایت نمی‌شود. برای مثال در هنگام نصب کمپرسور باید بین کمپرسور و دیوار 15 سانتی‌متر فاصله ایجاد کنیم و هم‌چنین محل نصب کمپرسور باید به شکلی باشد که هوا به خوبی دور آن گردش کند.

آلودگی و کثیف بودن کمپرسور سردخانه

یکی از عواملی که می‌تواند موجب خرابی کمپرسور شود، آلودگی و کثیف بودن کمپرسور و یا به طور کلی محیط سردخانه است. محیط سردخانه به خصوص از آنجایی که معمولا با مواد فاسد شدنی سروکار دارد، جای چندان تمیزی نیست. همچنین ممکن است نظافت این محیط از گرد و غبارها و آلودگی‌ها نیز تا ماه‌ها صورت نگیرد. ممکن است همین عامل باعث نشستن گرد و خاک بر روی بخش‌های مختلف کمپرسور شده و در نتیجه شاهد گرمایش بیش از حد آن و یا حتی گیر کردن یکی از قطعات به علت آلودگی و گرد و خاک باشیم. در این مواقع، ممکن است به تعمیر کمپرسور سردخانه نیاز پیدا کنیم

روغن‌کاری نادرست

به منظور اینکه قطعات کمپرسور به خوبی کار کرده و در کار با هم دچار ساییدگی و خوردگی نشوند، از کارتر در کمپرسورها استفاده می‌شود. این قطعه، روغن را در میان دیگر قطعات چرخانده و تا با یکدیگر برخورد پیدا نکنند. کارکرد درست این قطعه به خصوص در کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی یا همان پیستونی امری ضروری است. ممکن است در مسیر کارکرد کارتر، مشکلاتی ایجاد شود و این مشکلات باعث خرابی کلی و یا جزئی کمپرسور شود. برخی از مشکلات عبارت هستند از:

  • نبود روغن در کارتر کمپرسور
  • نرخ زیاد ترک روغن از کمپرسور
  • عدم برگشت روغن با نرخ مناسب به کمپرسور

برگشت مبرد به کمپرسور

برگشت مبرد به کمپرسور در حین کار آن یکی از مواردی است که می‌تواند سریعا شما را محتاج به تعمیر کمپرسور سردخانه کند. بازگشت مبرد به دو شکل اتفاق می‌افتد: یکباره و تدریجی. برگشت یکباره یا ضربه‌‌ای، آسیب‌های زیادی به کمپرسور وارد می‌کند و ممکن است حتی باعث سوختن یکباره آن شود. بازگشت تدریجی اما خطرات کمتری به همراه دارد؛ با این حال در این صورت نیز باید به‌سرعت در صدد تعمیر کمپرسور سردخانه برآمد تا ایرادات بیشتری برای آن پیش نیاید.

تعمیر کمپرسور سردخانهبرای تعمیر کمپرسور سردخانه چه گام‌هایی باید انجام داد

حال که با علل و نشانه‌های خرابی کمپرسور سردخانه آشنا شدیم، نوبت به تعمیر این قطعه حیاتی می‌رسد. در مورد تعمیر کمپرسور سردخانه، می‌بایست نکات مختلفی را رعایت کرد. توجه نکردن به این نکات می‌تواند باعث شود آسیب‌های غیرقابل جبرانی به دیگر بخش‌های سیستم سرمایشی وارد شود.

  • عجله در تعمیر کمپرسور سردخانه برای آسیب ندیدن بیشتر کمپرسور یا دیگر اجزا
  • سپردن کار تعمیر کمپرسور به افراد متخصص
  • عیب‌یابی کل سیستم سرمایش سردخانه: گاهی اوقات ایراداتی که در کمپرسور پیش می‌آید، به دلیل ایرادات در دیگر بخش‌های سردخانه است. در نتیجه کل سیستم سردخانه می‌بایست ایرادیابی شود تا دلیلی بروز مشکل برای کمپرسور به طور کلی رفع شود

حال نوبت به مراحل تعمیر کمپرسور می‌رسد. تعمیر کمپرسور گاهی به سرعت انجام شده و گاهی مدتی به طول می‌انجامد. منتهی سرعت عمل در انجام این پروسه با توجه به اینکه مواد فاسدشدنی درون سردخانه ممکن است خراب شوند، حائز اهمیت است. اصلی‌ترین مراحل تعمیر کمپرسور سردخانه عبارت هستند از:

  • عیب‌یابی سردخانه
  • جداسازی کمپرسور از سردخانه و انتقال آن به تعمیرگاه
  • باز کردن یا دمونتاژ اجزای کمپرسور
  • حل مشکلات کمپرسور و یا تعویض قطعات
  • مونتاژ طبق دستور کارخانه سازنده
  • نصب دوباره کمپرسور

تعمیر کمپرسورهای سردخانه را به دما سایت بسپارید

همانطور که گفته شد، قلب و مرکز یک سردخانه، کمپرسور آن است. در صورتی که کمپرسور خراب شود، کل فرآیند سرمایش یک سردخانه دچار مشکل می‌شود. این کار می‌تواند به کسب‌وکار شما آسیب وارد کند. همچنین تعمیر کمپرسور سردخانه می‌بایست با نهایت سرعت و دقت انجام شود تا هم کمپرسور دوباره به سرعت به مدار سردخانه برگشته و هم دوباره خراب نشود.

مرکز دماسایت یکی از مراکز باسابقه و صاحب تخصص در امر تعمیر انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است. تعمیرکاران مرکز ما می‌توانند با هزینه‌ای نازل، با نهایت دقت و در اسرع وقت خدمات تعمیر کمپرسور سردخانه شما را انجام دهند تا خیال شما از بابت کارکرد هر چه بهتر سردخانه‌تان راحت شود. پس تعمیر کمپرسور سردخانه خود را با خیال آسوده به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قیمت داکت اسپلیت

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
فهرست