شارژ گاز چیلر | آموزش نکات مهم و روش استاندارد شارژ گاز چیلرها

  1. خانه
  2. مقاله ها
  3. تعمیرات چیلر
  4. شارژ گاز چیلر | آموزش نکات مهم و روش استاندارد شارژ گاز چیلرها

شارژ گاز چیلر و باید و نبایدهای آن

شارژ گاز چیلر یکی از فرایندهای مهم راه‌اندازی، سرویس و تعمیر چیلر و این سیستم تاسیساتی سرمایشی است. به همین دلیل در انجام آن باید نکات بسیار مهمی در نظر گرفته شوند تا چیلرها به درستی کار کنند؛ زیرا اشتباهات فنی جزئی می‌تواند راندمان سیستم را تغییر دهند. اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید، بهتر است که با نکات ارزشمند شارژ مبرد چیلرها آشنا شوید.

چه زمانی شارژ گاز چیلر انجام می‌شود؟

در حالت کلی تکنسین‌ها میزان وضعیت گاز موجود در چیلرها را از طریق شیشه ساید گلس (Side Glass) یا آمپر طراحی شده روی کمپرسور چک می‌کنند. همچنین تنها در برخی شرایط خاص شارژ مبرد چیلر انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • شارژ چیلرهای آبی در خط تولید کارخانه قبل از انجام عملیات نصب
  • شارژ گاز چیلر هنگامی که تجهیزات تاسیساتی در محل نصب شده و در حال راه‌اندازی است
  • کمبود گاز و نیاز به شارژ مجدد در چیلرهایی که تعمیر شده‌اند و به خاطر نشتی کمبود مبرد دارد

توجه داشته باشید مهم نیست که چه عاملی سیستم چیلرها را نیازمند شارژ گاز می‌کند. بلکه در هر یک موارد گفته شده باید گاز مورد نیاز سیستم که در حالت استاندارد فریون (R22)، لیتیوم بروماید یا مبرد ترکیبی سری 400 است، تامین شود.

شارژ گاز چیلر تعمیر شده

نکات مهم قبل از شروع عملیات شارژ گاز چیلر

قبل از اینکه گاز چیلرها شارژ شوند، باید نکات مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند؛ زیرا این عملیات بسیار حساس بوده و نقص‌های جزئی کیفیت کار را به شدت کاهش می‌دهند. اول از همه نوع چیلر که جذبی یا تراکمی است بررسی شود. در ادامه نکات دیگری را باید بررسی کرد که به شرح زیر هستند:

  • قبل از شروع شارژ حداقل 4 ساعت هیتر کمپرسور روی حالت سرویس تا روغن گرم شود
  • تمامی شیرهای سیستم و مسیر اواپراتور باز شده و هواگیری شود
  • در حین باز کردن شیرها و مسیرها پمپ در حالت سرویس قرار بگیرد
  • چیلرهایی که کندانسور آبی دارند، باید از تمیزی و سلامت فن و تسمه‌های آن اطمینان پیدا کرد
  • قبل از شارژ گاز چیلر 20 دقیقه زودتر پمپ و فن کولینگ را در کولینگ روشن کنید تا دمای آب کاهش یابد
  • در هنگام اتصال کپسول گاز به منیفولد بهتر است که هوای درون شیلنگ‌ها خالی شود

در صورتی که قبل از عملیات شارژ گاز تمامی نکات بالا را رعایت کنید، سیستم خاموش بدون مشکل پس از باز کردن کپسول با فشار 50 Psi‌ گاز مورد نیازش را دریافت می‌کند. ناگفته نماند که برای کنترل فشار گاز در خروجی منیفولد نیاز به یک گیج سالم با دقت بالا دارید.

روش‌های شارژ گاز چیلرها

با توجه به شرایطی که چیلرها دارند، عملیات شارژ گاز با روش خاصی انجام می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مختلف باید روش مناسبی را انتخاب کرد. همچنین هر یک از روش‌ها به تنهایی شامل نکات مهمی هستند.

روش‌های شارژ گاز چیلر

شارژ در زمانی که مدار کاملاً خالی است

زمانی که شارژ گاز چیلر برای اولین بار انجام می‌شود و مدار کاملاً خالی است، شارژ گاز در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. همچنین تنها در صورتی از این روش استفاده می‌شود که مدار با پمپ وکیوم تخلیه شده و آماده انجام مراحل زیر است:

  • شلنگ گیج منیفولد وصل شده و شارژ گاز از طریق مدار مایع یا شیر شارژ گاز انجام می‌شود که بین فیلتر درایر (Dryer)‌ و سرویس والو قرار دارد
  • در مرحله بعد شیر کپسول گاز و گیج منیفولد باز شده و اندکی مهره اتصال به شیر شل شود؛ زیرا با این روش هوای درون لوله خارج خواهد شد. ناگفته نماند که پس از تخلیه کامل هوا باید مهره متصل به شیر گاز کاملاً محکم شود
  • بهتر است که در ابتدا کپسول به صورت ایستاده قرار بگیرد تا فشار گاز به 50 پوند بر اینچ مربع برسد. سپس کپسول برعکس شود تا تمامی گاز موجود را به سیستم شارژ کنید

در نهایت توجه داشته باشید که طی این عملیات باید آب در اواپراتور در گردش باشد. در غیر این صورت اواپراتور یخ زده و عملیات شارژ گاز چیلر با مشکل مواجه خواهد شد. در نهایت با پمپ دان (Pump Down)‌ کردن سیستم یا روشن کردن کمپرسور شارژ گاز را کامل کنید.

شارژ از بخش مدار مکش

هنگامی که به خاطر کارکرد طولانی، تعمیرات یا نشتی سیستم گاز چیلر کاهش پیدا می‌کند، نیاز به شارژ مجدد با روش دیگری است. این روش که در سیستم‌های کوچک‌تر ساختمانی کاربرد بسیار زیادی دارد، شامل مراحل زیر بوده که باید با دقت انجام شوند:

  • در قدم اول کپسول گاز در حالت ایستاده قرار گرفته و شلنگ گیج منیفولد به شیر مکش و کپسول متصل می‌شود. مانند روش قبل نیز با شل کردن مهره شیر گاز هوای اضافی سیستم تخلیه خواهد شد
  • پس از اینکه سیستم هواگیری شد، شیر کپسول باز شده و کمپرسور روشن می‌شود تا گاز را از اواپراتور و کپسول بمکد
  • اگر می‌خواهید سرعت شارژ گاز را بیشتر کنید، کپسول مبرد را در ظرف آب 40+ درجه سانتیگراد قرار دهید
  • پس از اجرای تمامی مراحل، شیشه ساید گلس را زیر نظر بگیرید و زمانی که دیگر حبابی را ندیدید عملیات شارژ گاز را متوقف کنید

اگر مراحل شارژ گاز چیلر به طور اصولی انجام شود، با هزینه نسبتاً کمتر سیستم شروع به کار می‌کند. همچنین بررسی دقیق سیستم پس از شارژ جلوی مشکلات بعدی و خرابی زود هنگام را می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است که کار توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.

تعمیرکار شارژ گاز چیلر

فشار بالا یا پایین گاز پس از شارژ چه نتیجه‌ای به همراه دارد؟

اگر پس از شارژ گاز چیلر میزان فشار کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد، مشکلاتی خاصی در انتظار خواهند بود. برای مثال در صورت کاهش فشار سرمایش سیستم به طور قابل توجهی کمتر می‌شود، اما با افزایش فشار گاز کمپرسور صدمات جدی می‌بیند.

شارژ گاز چیلر اصولی و با قیمتی ایده‌آل، فقط در دماسایت

در صورتی که می‌خواهید برای شارژ گاز انواع چیلرهای جذبی یا تراکمی به مشکلی برخورد نکنید، کافیست با دماسایت تماس بگیرید. ما با در اختیار داشتن بهترین تکنسین‌ها و ابزار این کار را طبق اصول فنی روز دنیا و با هزینه‌ای ایده‌آل انجام می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قیمت داکت اسپلیت

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
فهرست