علت سوختن کمپرسور چیلر | با تعمیر و نگهداری اصولی، کمپرسور می‌تواند بیشتر از طول عمر مورد انتظار خود دوام بیاورد. با این‌حال، هر کمپرسوری در نهایت به پایان عمر خود می‌رسد.

هنگامی که زمان تعویض یک کمپرسور فرامی‌رسد، تکنسین باید علت سوختن کمپرسور چیلر را قبل از نصب کمپرسور جایگزین شناسایی کند؛ چرا که اگر مشکلی که باعث خرابی اولیه شده است برطرف نشود، ممکن است باعث خرابی کمپرسور جدید نیز بشود و چیلر نیاز به تعمیر داشته باشد.

علت سوختن کمپرسور چیلر

  • برگشت مبرد مایع به سیکل تبرید علت سوختن کمپرسور چیلر

اگر بخواهیم یک نگاه اجمالی به نحوه عملکرد سیکل داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که ماده مبرد یا سرمازا که در فاز گازی شکل است؛ توسط کمپرسور متراکم می‌شود و با افزایش فشار به سمت کندانسور هدایت می‌شود.

در کندانسور گرمای ماده مبرد که توسط کمپرسور دچار افزایش فشار و دما شده به محیط منتقل می‌شود و در نتیجه در اثر فرایند تقطیر یا چگالش در خروجی کندانسور، مبرد به‌ مایع تبدیل شده و به سمت شیر انبساط حرکت می‌کند.

در بعضی مواقع کمپرسور تحت تراکم مبرد مایع قرار می‌گیرد درصورتی‌که مبرد باید تنها در فاز گازی وارد کمپرسور شود و این برگشت مایع می‌تواند علت سوختن کمپرسور چیلر باشد.

مهم‌ترین علت برگشت مایع به کمپرسور چیست؟

  • درست کار نکردن شیر انبساط

وظیفه شیر انبساط کنترل سرعت ورود ماده مبرد به اواپراتور است. بدیهی است که در صورت خرابی آن ماده مبرد بیش از اندازه وارد اواپراتور شده و در نتیجه به‌صورت مایع وارد کمپرسور شود.

قرارگیری نادرست بالب شیر انبساط نیز می‌تواند باعث عدم تشخیص میزان سوپرهیت شده و باعث عبور مبرد مایع اضافه به سمت کمپرسور شود.

درست کار نکردن شیر انبساط یکی از علتهای سوختن کمپرسور چیلر

  • خراب‌شدن فن اواپراتور

اگر فن اواپراتور از كار بيفتد يا حجم زیادی گاز در فیلتر باشد، مبرد مايع ممكن است وارد كمپرسور شود و عمل برگشت مبرد مایع به کمپرسور رخ دهد.

نشانه‌های بازگشت مبرد مایع به کمپرسور

  • کاهش مقدار روغن

قطعات مکانیکی داخل سیکل تبرد تماما روغن کاری می‌شوند و با حرکت ماده مبرد در طول سیکل بخشی از این روغن همراه با ماده مبرد وارد کمپرسور می‌شود. در این حالت با کم شدن روغن اجزای مکانیکی اصطکاک صورت گرفته و کمپرسور از کار می‌افتد.

به عبارت ساده‌تر در زمان روشن بودن چیلر و کارکردن کمپرسور، برگشت مبرد مایع باعث کم‌شدن چگالی روغن شده و قدرت روغن‌کاری را كـاهش داده و باعث اصطکاک شدید قطعـات در حال حركت خواهد شد.

  • کف کردن مداوم روغن

وقتی مخلوط مبرد مایع و روغن وارد کمپرسور می‌شود و کمپرسور با حضور این مخلوط شروع به کار می‌کند، فشار مخلوط مبرد و روغن به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده که همین باعث کاهش انحلال روغن در مبرد مایع می‌شود. حال که نسبت مبرد بیشتر از میزان روغن در مخلوط مبرد-روغن شده است؛ این مبرد اضافی شروع به تبخیر و جوشیدن می‌کند و در نتیجه روغن به صورت مستمر کف میکند.

در این حالت به‌ محض خاموش شدن چیلر و تبع آن کمپرسور بازگشت مبرد مايع به كارتر به‌شدت اتفاق می‌افتد و مـشكلاتي كـه توضيح داده شد تكرار می‌شود. اگر مبرد مايع وارد سيلندر كمپرسور شود، به دلیل غير قابل تراكم بودن مايع، در مرحله تراكم فشار بسيار بالائي در سيلندر ايجاد می‌شود. ايـن امـر باعـث شكـستن سوپاپ‌ها، سرسيلندر، شاتون و حتي میل‌لنگ شده و علت سوختن کمپرسور چیلر خواهد بود.

کف کردن مداوم روغن

 

  • بازگشت مبرد مایع به‌صورت ضربه‌ای علت سوختن کمپرسور چیلر

در سیکل تبرید چیلر تراکمی باید مبرد به‌صورت بخار وارد کمپرسور گردد ولی در صورت بروز مشکلاتی در سیکل تبرید این برگشت مایع به‌صورت ضربه‌ای وارد کمپرسور می‌گردد.

همچنین این امکان وجود دارد که در حالتی که چیلر خاموش است، مبرد یا عامل سرمازا دوباره تقطیر شود و بعد از دوباره روشن شدن، تقطیر شود و دوباره به سیکل برگردد و باعث برگشت مبرد به‌صورت مایع شود.

  • تجمع هوا در کندانسور

یکی از عوامل مهم در سوختن کمپرسور تجمع هوا در کندانسور است که با افزایش دما و فشار باعث مخلوط شدن مبرد و روغن و درنتیجه تولید اسید می‌شود.

  • گرم‌شدن بیش از حد موتور کمپرسور یکی از دلایل سوختن کمپرسور چیلر

گرم‌شدن بیش از حد موتور کمپرسور به چندین دلیل صورت می‌گیرد که در ادامه به دلایل آن اشاره می‌کنیم.

گرم_شدن بیش از حد موتور کمپرسور

علل قابل پیشگیری گرم‌ شدن بیش از حد موتور کمپرسور

         a) فرسودگی موتور کمپرسور

فرسودگی موتور که به آن فرسودگی کمپرسور نیز گفته می‌شود، نوع خاصی از خرابی است که معمولاً در نتیجه دماهای بالا در سیم‌پیچ‌های موتور ایجاد می‌شود. دمای بیش از حد مجاز طبقات عایق باعث تسریع تخریب عایق سیم‌پیچ می‌شود.

عایق ناکافی بین سیم‌پیچ‌های موتور اغلب منجر به اتصال کوتاه و فرسودگی موتور شده و می‌تواند از مهم‌ترین علت سوختن کمپرسور چیلر قلمداد شود.

در بعضی موارد مشاهده می‌شود از کمپرسور در کاربردی اشتباه استفاده شده. و یا به‌درستی راه‌اندازی نشده و یا بعد از سوختن سیم‌پیچ، سیکل تبرید تمیز نشده است.

         b) سرمایش نامناسب

سه حالتی که می‌تواند منجر به گرمای بیش از حد موتور شود عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی موتور با مقدار جریان اشتباه
  • کارکرد مداوم موتوری که برای کاربردهای متناوب در سیکل کار یا کمتر از آن رتبه‌بندی شده است
  • و کارکرد موتور در دمای بالای محیط برای موتورهای کمپرسور داخلی

دمای بالای محیط معمولاً از گرمای بیش از حد کمپرسور ناشی می‌شود. برخی از دلایل رایج گرمای بیش از حد کمپرسور عبارت‌اند از:

  1. نداشتن خنک‌کننده خارجی
  2. تهویه ضعیف
  3. چرخه کوتاه
  4. فشار مکش پایین
  5. فشار بالای سر
  6. عدم روغن‌کاری
  7. فرسودگی بیش از حد و مشکلات الکتریکی

اگر هر یک از این عوامل که مانع از خنک شدن مناسب موتور بین چرخه‌ها شود، می‌تواند علت سوختن کمپرسور چیلر تلقی شود.

         c) اصطکاک بیش از حد

همه موتورهای الکتریکی هنگام چرخش لرزش تولید می‌کنند. این ممکن است باعث ایجاد یک سری مشکلات مکانیکی شود، از جمله تخریب یاتاقان، شکستگی پیچ‌ومهره، و سایش و پارگی بلوک‌های کوپلینگ. قطعاتی که شروع به سایش می‌کنند با اصطکاک بیش از حد؛ باعث واردشدن بار اضافی به موتور می‌شوند. علاوه بر کاهش راندمان موتور، این بار اضافی باعث می‌شود که موتور جریان بیش از حد بگیرد و بیش از حد گرم شود.

اصطکاک بیش از حد علت سوختن کمپرسور چیلر

         d) اندازه موتور نامناسب یکی از علتهای سوختن کمپرسور چیلر

یک موتور کمپرسور باید اندازه مناسبی داشته باشد. اگر یک موتور خیلی کوچک باشد، نمی‌تواند گرما را به‌سرعت دفع کند و این باعث گرم‌شدن بیش از حد آن می‌شود.

بزرگ بودن موتور نیز انرژی بیشتری جذب می‌کند که باعث کاهش راندمان و افزایش خطر گرم‌شدن بیش از حد می‌شود و همین علت سوختن کمپرسور چیلر قلمداد می‌شود. برای اطمینان از مناسب بودن یک موتور خاص برای یک کمپرسور ضروری است که کارایی موتور را با بازدهی مورد انتظار مطابقت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قیمت داکت اسپلیت

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
فهرست