هواگیری منبع دوجداره موتورخانه | سیستم گرمایش مرکزی را مجددا راه‌اندازی کنید

  1. خانه
  2. مقاله ها
  3. تعمیرات موتورخانه
  4. هواگیری منبع دوجداره موتورخانه | سیستم گرمایش مرکزی را مجددا راه‌اندازی کنید

راه‌اندازی مجدد موتورخانه با هواگیری منبع د‌وجد‌اره

برخی از سیستم‌های گرمایش مرکزی، یک منبع دوجداره دارند که آب گرم مصرفی ساختمان را تامین می‌کند. اما ممکن است این منبع دچار گرفتگی شود. از این رو، باید آن‌ را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت نیاز، هواگیری کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هواگیری منبع دوجداره موتورخانه و تعمیر موتورخانه یک کار تخصصی است که باید به دست افراد مجرب انجام شود. در این مطلب، با فرآیند هواگیری این نوع از منبع‌ها آشنا می‌شویم.

منبع د‌وجدا‌ره چیست؟

منبع دوجداره، یکی از تجهیزات موتورخانه است که دو جداره گالوانیزه دارد و هر کدام از آن‌ها به شکل استوانه هستند. آب شهری در استوانه داخلی منبع جریان دارد و آب گرم در دیگ حرارت مرکزی و بین استوانه داخلی و خارجی. در واقع، منبع دوجداره جزو مبدل‌های حرارتی غیرمستقیم است.

اغلب این مبدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آن‌ها، یک سیال در نقش انتقال‌دهنده حرارت با سطح گرمایشی (برای مثال، دیگ) تماس مستقیم دارد. در این بین، انرژی گرمایی توسط سیال جذب شده و به آب مصرفی ساختمان منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که منابع دوجداره موتورخانه به شکل افقی ساخته می‌شوند. از  سوی دیگر، این نوع منابع در ساختمان‌هایی نصب می‌شوند که حداکثر ده واحد دارند.

منبع دو جداره

در مقایسه با منبع کویلی، منبع دوجداره ارزان‌تر است. اما این مزیت اصلی این منبع‌ها نیست. در واقع، برای نصب منابع دوجداره در موتورخانه، نیازی به پمپ سیرکولاتور ندارید و آب بدون نیاز به واحد پمپاژ خارجی، در جداره گرم‌کننده گردش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، افت فشار در منبع دوجداره بسیار کم است. از این رو، این منابع آب گرم مصرفی بدون پمپ و فقط با یک لوله برگشت تا 4 طبقه انتقال می‌دهند.

برخی از مشکلات منابع دوجداره با هواگیری و سرویس به‌موقع رفع می‌شوند. اما در برخی مواقع، این منابع دچار نشتی می‌شوند. لازم به ذکر است که حتی اگر یک سوراخ کوچک در بین جداره‌های داخلی و خارجی منبع به‌وجود بیاید، تمام فرآیند گرم کردن آب دچار اختلال می‌شود. از سوی دیگر، تعمیر آن بسیار دشوار بوده و در برخی موارد، غیر ممکن است.

آیا هواگیری منبع دوجداره موتورخانه الزامی است؟

اگر منبع انبساط موتورخانه، آبی که از سیستم گرمایش خارج شده است را مجددا به درون سیستم برنگرداند، بخش‌های مختلف تاسیسات دچار هوا گرفتگی می‌شوند. در چنین شرایطی، هوا علاوه بر منبع، به دیگ موتورخانه و رادیاتورها نفوذ می‌کند. از این رو، باید هواگیری منبع دوجداره موتورخانه انجام شود تا تمام این اجزا به درستی کار کنند. لازم به ذ کر است که یکی از نشانه‌های ورود هوا به منبع دوجداره، گرم نشدن آب گرم مصرفی ساختمان است. اما برای بررسی این منبع، باید مسیر لوله‌های رفت و برگشت متصل به آن را با دقت چک کنید.

روش‌های هوا‌گیری منبع دوجد‌اره

هواگیری منبع دوجداره موتورخانه، دو روش دارد. البته نتیجه هر دو روش یکسان بوده و پس از اتمام فرآیند هواگیری، عملکرد موتورخانه به حالت عادی بازمی‌گردد. یکی از این روش‌ها، هواگیری به شکل دستی است که دشواری‌های خاص خود را دارد. اما در سوی دیگر، می‌توان این منابع را به شکل اتوماتیک هواگیری نمود.

هواگیری منبع دوجداره چه تفاوتی با هواگیری منبع انبساط دارد؟

بسیاری از افراد هواگیری منبع انبساط را خودشان انجام می‌دهند، اما برای هواگیری منابع دوجداره، از متخصصان کمک می‌گیرند. البته بهتر است که تمامی این فرآیندها را به متخصصان بسپارید. اما باید به این نکته توجه داشته که روش هواگیری اغلب سیستم‌های گرمایشی مشابه است. زیرا این سیستم‌ها اجزا و روش کار مشابهی دارند.

چطور می‌توان منبع دوجداره را به روش دستی هواگیری کرد؟

برای هواگیری منبع دوجداره موتورخانه به روش دستی، ابتدا باید شیری که در بخش بالایی منبع قرار دارد را ببندید. به این نکته توجه داشته باشید که این نوع از منابع، یک شیرفلکه و شیر یک طرفه برای ورودی آب سرد دارند که معمولا در ناحیه تحتانی نصب می‌شوند. از این رو، پیش از انجام هر اقدامی، باید مطمئن شوید که شیر مورد نظر را پیدا کرده‌اید.

تعمیر موتورخانه و هواگیری منبع دو جداره آن

پس از باز کردن شیر، باید صبر کنید تا هوای از منبع به بیرون بیاید. در واقع، باید صبر کنید تا آب نیز از منبع خارج شود. لازم به ذکر است که تا زمانی که تا جریان آب ثابت نشده است، نباید هیچ اقدامی انجام دهید. پس از اینکه فشار آب یکنواخت شد، می‌توانید شیر را ببندید. این مرحله، مرحله آخر است و پس از آن، باید بررسی کنید که آیا آب گرم به واحدها منتقل می‌شود یا خیر. اگر با انجام این اقدامات، هنوز آب گرم ندارید، می‌توانید هواگیری منبع دوجداره موتورخانه را به صورت اتوماتیک انجام دهید.

آموزش هواگیری منبع دوجداره موتورخانه به صورت اتوماتیک

برای هواگیری منبع دوجداره موتورخانه به صورت اتوماتیک، می‌توانید از شیر ایرونت (Air Vent) استفاده کنید. این شیر یکی از تجهیزات ایمنی است که برای رفع مشکلاتی نظیر هوا گرفتگی سیستم‌های لوله‌کشی آب کاربرد دارد. لازم به ذکر است که در بین عموم، شیر ایرونت به عنوان شیر هواگیری نیز شناخته می‌شود.

این شیر تخلیه گازها را با عملکرد ترموستاتیکی انجام می‌دهد و به گونه‌ای ساخته شده است که هوا را از منبع به بیرون منتقل کند. در واقع، این کار را از طریق سوپاپ‌ها انجام می‌دهد. اما شاید بپرسید: «چرا این روش، روش اتوماتیک نام دارد؟». در پاسخ باید بگوییم اگر این شیر تشخیص دهد که هوا در منبع وجود دارد، آن را به صورت کاملا اتوماتیک تخلیه می‌کند.

چرا باید هواگیری منبع دوجداره موتورخانه را به متخصصان بسپاریم؟

پیش از انجام هر اقدامی برای هواگیری منبع دوجداره، باید مطمئن شوید که مشکل از این بخش است و عامل آن نیز نفوذ هوا می‌باشد. از این رو، باید با تمام اجزا موتورخانه آشنا باشید. سپس، در فرآیند هواگیری، باید شیرها را بررسی کنید. در واقع، اگر در کف موتور خانه لوله‌کشی مناسب برای شیر منبع دوجداره وجود نداشته باشد، این امکان وجود دارد که آب گرم مستقیما و با فشار از منبع خارج شده و روی اعضای بدن شما بریزد و دمای این آب آنقدر بالا است که می‌تواند منجر به سوختگی شود. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم مواردی مانند هواگیری منبع دوجداره موتورخانه را به متخصصان بسپارید.

هواگیری منبع دوجداره موتورخانه

دما سایت؛ ارائه دهنده خدمات تعمیر و تعویض منابع دوجداره

بسیاری از افراد با حداقل دانش و تجربه، اقدام به تعمیر منابع دوجداره می‌کنند و خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورند. توجه داشته باشید که علاوه بر خسارات جانی، ممکن است به اجزا موتورخانه آسیب برسانید و از نظر مالی متضرر شوید. در این بین، مجموعه‌ دماسایت با به‌کارگیری متخصصین مجرب، خدماتی مانند نصب، تعمیر و هواگیری منبع دوجداره موتورخانه را انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قیمت داکت اسپلیت

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
فهرست